maandag 10 maart 2014

Shorto

Medio 2013 verscheen Amsterdam van Russel Shorto, journalist van The New York Times. Het is een indrukwekkende en gedetailleerde geschiedenis van onze hoofdstad. In de subtitel wordt Amsterdam de meest vrijzinnige stad ter wereld genoemd, een kwalificatie die de stad siert.

Ik leende het boek bij de Openbare Bibliotheek Groningen.


De 400 pagina's had ik nog lang niet doorgenomen: de uitleentermijn moest dan ook worden verlengd. Omdat het bonnetje dat me bij het lenen werd verstrekt daarin nogal onduidelijk was, vervoegde ik me bij de balie van de bibliotheek. De vriendelijke medewerker scande mijn lenerspas nog maar eens, printte de gegevens en constateerde dat ik Amsterdam op het moment dat ik het leende ook weer had ingeleverd. 





“Maar het boek ligt bij mij thuis op tafel,” riposteerde ik.

“Dat kan niet, want kijk: u heeft het op 29 januari teruggebracht,” stelde de bibliothecaris, daarbij blind vertrouwend op evident gebrekkig, digitaal databeheer van zijn werkgever.

Verbluft en met stomheid geslagen nam ik me voor om voor Amsterdam royaal de tijd te nemen. 

Die tijd is me aantoonbaar gegund.